torsdag 18 december 2008

VAD ÄR FILM FÖR MIG?

Här kommer massa saker som ger mig inspiration. Tur att film finns i mitt liv just nu. Tack Tack Tack. Här kommer några saker jag aldrig glömmer. Ja, jag vet att det här är 2008s nördigaste blogg inlägg.


Skådespeleriet i ”Kvarteret Korpen”
Kenta och Stoffe på bowlinghallen i ”Ett anständigt liv”
Chaplins sluttal i ”Diktatorn” Marlon Brando
Färgerna i ”Trollkarlen från oz”
Jack Nicholson i ”Gökboet”
Alexandra Dahlströms klockrena spel i "Fuckins Åmål"

Jack Lemmons sätt att gå i högklackat i ”I hetaste laget”
Rymdskeppet i ”Närkontakt av tredje graden”
Den klastrofobiska stämningen i ”Alien”
Sven Klangs kvintett

Körkarlen
Åke Grönbergs prestation i ”Gycklarnas afton”
Ingmar Bergman
David Lynch

Inledningscenen i Stefans Jarls "Naturens hämd"
Gary Cooper i ”Sheriffen”
Pia Degermark i ”Elvira Madigan”
Mamma Dumbo i Walt Disneys ”Dumbo”
Bröderna Marxs "Galkväll på operan"
Woody Allen


Christopher Walken och Robert De Niro spelar rysk roulett i ”Deer hunter”
Scenografin i Polanskis ”Vampyernas natt”
Gene Kelly i ”Singing in the rain”
Effekterna i ”Den osynliga mannen”
Studie i brott
Peckinpahs hårda regi i ”Det vilda gänget”
Gloria Stewarts spökdans ner för trappan i ”Sunset blv”
Bo Widerberg
Al Pacinos misslyckade bankrånare i ”En satans eftermiddag”
Heath Ledgers cowboy i ”Brokeback mountain”
Stämningen i ”Taxi driver”
Klippningen i ”Hajen”
Det fantastiska svartvita fotot i ”La strada” och "8 ½"


Tack Tack Tack

Inga kommentarer: