söndag 14 december 2008

MARY KINGSLEY PÅ EN SÖNDAG


"Han är en lysande talare och när det gäller besinning och tålamod kan han jämföras med de allra bästa." Sa Mary Kingsley 1895. Hon var en av dom Mary Henrietta Kingsley, (1862-1900), en brittisk forsknings- och handelsresande. Kingsley åkte till Afrika när hon var 30 år. Där studerade hon de inföddas religioner. Hon utforskade många platser på Afrikas västkust, många fiskar har fått tilläggsnamn efter henne på latin - Kingsleyae. Hon var brorsdotter till den store Charles Kingsley.


Lite special fakta om Mary Kinglsey som jag och jennifer ska kolla på ikväll. Alltså inte henne utan en pjäs om hennes liv regisserad av Marika Lagercrantz. Marika gjorde sin absolut bästa roll hos Bo Widerberg. Om hon är där ska jag fråga hur det var att jobba med honom och om hon lärde sig några knep som regissör.
Idag softar jag verkligen. Lyssnar på Blurs Parklife och kokar kaffe. Karin var på besök igår och drack glögg. Jennifer också men hon gick nästan direkt. Det var jätte skysst att bara få sitta och snacka igen. Vi har ju inte riktigt haft tid med det sedan vår middag på den bisarra Indiska restaurangen. Vi kollade lite på Sunes jul också. - NI FÖRSTÖR MINA ÄNGLAR. Haha, fan vad Peter Haber är bra i Sunes jul och Sommar. Sluta göra Beck din idiot och gör några Sune filmer till. Det är ju hans rätta forum.
Jag ska göra knäck idag. Det ska bli skysst faktiskt! Just nu tänker jag på Angelica. Jag känner mig så trött på att vänta. Jag vill att hon ska vara här nu så jag kan få prata med henne. Krama henne och massa mera saker. Ja fan, ha sex med henne. Kom nu annars dör jag.



Inga kommentarer: