fredag 23 oktober 2009

Våldsam Kärlek 2005


Våldsam Kärlek (2005)

Medverkande: Jennifer Karlberg, Sebastian Westberg, Johanna Apelgren, Marcus Carlsson, Gunilla Karlsson, Lennart Winberg, Klara Morfeldt, Nils Randèn och Torun Åkesson

Märta Tiikanens "Våldsam Kärlek" har jag alltid velat gjort. Efter misslyckandet med "Eraserhead" uppsättningen så ville jag göra en ungdoms pjäs igen. Jag hade två år innan redan spelat den och var inte nöjd med uppsättningen. Nu ville jag regissera den och hade massor av nya ideer. Jag visste inte vilka som skulle spela, visste inte var jag skulle sätta upp den heller. Pratade med Peter och han hade några skådespelare från andra grupper, Sebastian Westberg, Nils Randèn, Klara Morfeldt var tre stycken. Budget blev 30 000 och jag fick också reda på att jag skulle inleda teaterns 20års jubileum. Pratade med Jennifer Karlberg (Eller Svensson som hon hette då) om hon ville ha huvudrollen som Gunilla och då skulle självklart Sebastian vara Jocke. Jag frågade även Torun Åkesson och Lennart Winberg som jag hade jobbat med förut. Johanna Apelgren som jag hade sett i andra uppsättningar bla: Riddare blåskägg ville jag också jobba med. Det här är första gången hon och jag arbetar tillsamans. Den sista jag frågade var faktiskt min egen mamma. Hon blev först förvånad och sedan tackade hon nej. Men efter en veckas tjat så fick jag med henne i ensamblen! Vi började repa i okt och hade premiär i Januari. Jag visste att vi skulle sitta på scenen hela uppsättningen och att den skulle vara inramad med musik av The Cure. Hade en fantastisk aukustisk platta av dom som jag ville använda mig av. Vi spelade tio föreställningar och jag var faktiskt nöjd med resultatet. Alla skådespelare var briljanta, jag tyckte jag fick till en rapp föreställning med ungdomlig energi samtidigt som den sa någonting om våran samtid. Skolorna fick se föreställningen och dom gillade den. Sur över att dom inte ville diskutera den efteråt, men så är det med skolorna. Andra saker som hände vara att Jimmy Wäppling skulle vara ljussättare först men åkte in i lumpen och böts ut av Jennifer Ljusterås, Under en skolföreställning skällde Jennifer Karlberg ut några tjejer i publiken för att dom skrattat åt hennes karaktär, På premiärfesten spelade Silverfish för en platta öl, Var tänkt som så många andra pjäser att vi skulle spela in filmsceneroch vi började med det men avslutade det inte, under föreställningen visar vi klipp ur Roy Anderssons "En kärlekshistoria och "Elvira Madigan"


Det bästa med Våldsam Kärlek: Jennifer och Sebastians kärlekspar, Tempot och energin, Lennarts monolog om misshandlade kvinnor, Johannas monolog, Musiken, finalen där alla klär sig svart och lyssnar till Kent och hela scenen tänds upp i rött!

Det sämsta med Våldsam Kärlek: Att jag själv spelade en roll för det blir verkligen aldrig bra, Att vi kanske skulle ha gjort inramningen på annat sätt, jobbat mera med musiken som fanns till, Trallala scenen skulle jag göra på ett annat sätt idag.


Priser till Våldsam Kärlek: Vi spelade den i Danmark sommaren 2005 med samma gäng ( Johanna var utbytt mot Hilda Sibeck och Klara Morfeldt var utbytt mot Tove Bölin ), Den fick jätte fina recentioner av alla tidningar.


Jobbat med igen av skådisarna: Jennifer Karlberg ( Bla: Pang pang du är död, Zero, Heja Degerfors, Eraserhead), Sebastian Westberg ( Pang pang du är död ), Johanna Apelgren (Vd, Pang pang du är död, En dag i solen), Lennart Winberg ( Heja Degerfors, Vd, Pang pang du är död, En dag i solen), Gunilla Karlsson (En dag i solen, Heja Degerfors), Torun Åkesson (Eraserhead)


Jobbat med igen av teamet: Klas Melin (Drugs, Kentaur, Heja Degerfors, Pang pang du är död, Vd, Eraserhead), Jennifer Ljusterås (Vd, Kentaur), Ellen Malm (Zero)






1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad kul att du skriver om VK! Jag kände verkligen att jag fick växa som skådespelare under den tiden! När jag hör nån av låtarna vi hade med då, så "ringer" det till i huvudet på mej och jag minns Precis vilken scen det var och vilken Känsla jag hade just då! Fan va kul det var, jag minns VK med massor av glädje och spänning. Och kanske bäst av allt med hela den tiden var ju att jag fick en liten möjlighet att lära känna min framtida sambo då! Hihi...
Tack Marcus för Min Våldsamma Kärlek !!! =P