måndag 29 juni 2009

Zero (Mina filmer) 2005


ZERO (2005)

Medverkande: Simon Sandberg, Marcus Carlsson, Jennifer Karlberg, Robin Reicher, Matilda Svensson m.f

Ska vi fortsätta. Efter Molkom kom rätt misslyckade kortfilmerna "Monster" och "Impuls". Efter dom så skrev jag ett manus som var inspirerad av en kortfilm som hette "Malkom". Jag tänkte att den skulle handla om en kille som kom tillbaka till sin hemstad. Han hade flytt sina problem. Flickvännen, lägenheten, sina vänner, räkningarna. Jag tror jag är en sådan person själv, iallafall har jag varit det. Simon Sandberg tänkte jag på direkt, jag tror vi hade pratat om ett projekt ganska länge. Simon Sandberg var då musiker i bandet "Silverfish". Filmens titel kommer från en Andy Warhol film som aldrig blev av. Jag tror att Jim Morrison skulle ha spela huvudrollen. Titeln syftar på att börja om på noll. Simons karaktär "Forman" säger i en scen. - Allt är "Zero". Han har rätt i det. Jag hade verkligen eneri efter skolan. Filmen skulle verkligen vara en lågbudget film, den skulle kosta zero. Olle Asplund som jag hade jobbat med på filmen "Impuls" skulle fota. Hans stil och energi och snabbhet skulle ge "Zero" den rätta nerven. Filmen är en av dom tidigaste filmerna som jag är mest nöjd med. Vi spelade in filmen i Karlskoga. Jag använde mig av mina närmaste vänner. Det skulle kännas så äkta som möjligt. Jag väntade på min nya kamera på posten. Min egna PD 150. Första dagen dök den inte upp, så vi fick fota med en annan mindre kamera. Filminspelningen tog, sju dagar.
Det bästa med Zero: Nerven, tempot, prestationerna. Jennifer Karlberg glänser, även Robin Reicher i en fin roll. Scenen mellan Matilda Svensson och Simon Sandberg i sängen tycker jag också är väldigt fin. Jag tycker också mycket om inledningscenerna mellan mig och Simon i Lägenheten. Jag tycker det är lite charmigt med boxningshandskarna ( Förövrigt boxarens Patrick Lumumba handskar) också.

Det sämsta med Zero: Klippningen är för haffsig, hade nog klippt den lika galet idag men legat kvar i vissa moment. Ibland förstör klippningen bra scener. Då har vi musiken igen då, samma problem som med "Fikusen". Jag använder Elvis, Moby och Zombies i en galen blandning. Elvis fattar jag inte alls idag! Jag kan också tycka att fotot är väldigt slarvigt också. Fast då var det inte så viktigt, vi ville bara filma, filma, filma. Den känslan gillar jag. Olle gjorde ett bra jobb. Han var nerven.

Priser till Zero: Bästa manliga skådespelare på Novemberfestivalen 2005 (Marcus Carlsson) och på Victorsgalan belönades filmen med Bästa film och Bästa manliga biroll (Marcus Carlsson). Filmörnen 2005, vann den ett hedersomnämnande. Några kallade den för "Redbull injektion" någon sa att den "Var egen i sin stil".

Jobbat med igen av skådisarna: Robin Schwartz (Impuls, Fikusen, Vacker är världen), Jennifer Karlberg ( Elvis och Marilyn, Impuls, Thriller, Arton, Heja Degerfors, Våldsam Kärlek), Robin Reicher ( Thriller,Sommardåd, Drugs, The Young Ones), Simon Sandberg (Impuls, Limbo), Matilda Svensson (Eraserhead, Drugs)

Jobbat med igen av teamet: Tommy Axelsson (Fikusen), Klas Melin (Heja Degerfors, Pang pang du är död, Våldsam Kärlek, The Young Ones, Vacker är världen, Sommardåd), Olle Asplund (Impuls, Enskilda samtal, Vacker är världen)

BETYG: MMM

Inga kommentarer: