söndag 28 juni 2009

Fikusen (Mina filmer) 2004

FIKUSEN (2004)

Medverkande: Åsa Nordqvist, Robin Schwartz, John Resborn, Sara Lidhäll, Joel Jonsson, Lennart Winberg, Robin Reicher, Kim Nolemo, Jennifer Karlberg, Torun Åkesson m.f

Tänkte börja gå igenom några av mina filmer. Behöver skriva av mig och tänka. Jag undrar hur iden började med "Fikusen". Jag vet att jag gick runt som jag brukar göra i Karlskoga och mimade repliker. Alltså jag satte mig in i en scen på gatan mellan två människor. En kille som blivit utkastad av sin flickvän. Precis vid godisfesten såg jag en man komma ut med en stor växt i handen. En fikus. Jag började tänka vidare på filmen. Det kanske var det enda han fick med sig under resan. En fikus. Träffar han någon. Jag skrev iallafall på och tillslut blev det ett litet manus som jag lämnade in på skolan jag gick. Jag bestämde mig för att regissera själv. Jag tror jag tänkte på Jennifer först som den prostituerade tjejen men blev Åsa Nordqvist av massa olika anledningar. Men hade kanske idag varit intressantare att se den med Jennifer. Vid den tiden hade hon inte gjort så många roller. Jag castade en kille som heter Robin Scwartz som huvudrollen. Är inte helnöjd med prestationerna. Fick inte till någon av dom. Det glimmar till ibland.

Jag tror jag var inspirerad av ett fritt filmande. Vi gjorde nästan alla scener i ett iskallt Karlskoga. Det var kul och inspirerande. Jag fotade mycket av filmen själv.

Den bästa med fikusen: Ett klipp collage i början av filmen. Inledningen. En blandning av fiktiva bilder och dokumentära bilder. Till The Cure låten "Close to me". Scenen i trappan vid systemet. Man kände på plats vad bra det kändes. Det var jätte koncentrerat. John Resborn spelade kompisen och hans scen spelade vi in först i Molkom. Han glimmade till och filmen fick lite fart.

Det sämsta med fikusen: Rollprestationernas ojämnhet, jag använde mig av på tok mycket musik.Känd musik av Björk, The Cure, Moby. Idag skulle jag inte göra det men det är kul att klippa till. Våra småbråk i klippningen. Tommy Axelsson skulle ha klippt den men tyvärr blev det inte så. Vi bråkade och jag klippte den tillslut själv. Manuset är urlöjligt också men det visste jag då också.

Jobbat med igen av skådisarna: Åsa Nordqvist (Monster), Joel Jonsson (Thriller, Monster), Robin Schwartz (Impuls, Zero, Vacker är världen), John Resborn (Impuls), Lennart Winberg (Vd, Heja Degerfors, Våldsam Kärlek, Pang pang du är död), Jennifer Karlberg ( Elvis och Marilyn, Impuls, Thriller, Arton, Zero, Heja Degerfors, Våldsam Kärlek), Kim Nolemo ( The young ones, Elvis och Marilyn, Sommardåd), Robin Reicher ( Thriller, Zero, The Young Ones, Vacker är världen, Sommardåd)

Jobbat med igen av teamet: Lars-Olof Lindell (Heja Degerfors, Impuls, Thriller), Tommy Axelsson (Zero), Klas Melin (Heja Degerfors, Pang pang du är död, Våldsam Kärlek, The Young Ones)

BETYG: M

Inga kommentarer: